Nostalgi…

Den senaste veckan har varit bilrik här i stan, först ut var raggarna! I min enfald trodde jag inte dom fanns längre, jodå dom satt i bakluckorna och hängde ut genom fönstren med skrålande musik och klädseln var väl 60 tals typisk, alla utom förarna halsade öl.

Minns då jag bodde i Stockholm i slutet av 60 talet och halva 70 talet, då var Kungsgatan raggarnas egen gata, där körde dom fram och tillbaka under mycket ståhej. Har aldrig åkt någon raggarbil, var absolut inte min grej.

Blev inga kort av raggarbilarna, dom är inte så välvårdade och fina som dom bilar som invaderade stan på nationaldagen, var säkert 100 välvårdade pärlor.  Ser egentligen bilen som enbart transportmedel, men kan inte låta bli att beundra dom här bilarna med sin design och läckra färger.

Förr kunde man direkt se vilken märke en bil var, men idag tycker jag alla bilar liknar varann, såg precis en Porsche utanför fönstret, hade aldrig gissat det om jag inte sett märket. Sen är det väl konstigt att det nästan enbart är svarta, grå, vita bilar numera, därför bjuder jag på några färgsprakande godbitar. Men vi får nog vara glada över att inte dessa bensinslukande snyggingar är vanliga…

2 kommentarer (+lägga till din?)

  1. surridurr
    Jun 09, 2017 @ 23:10:37

    Fniss det här med raggarkulturen är inget jag gillar eller någonsin har gjort. Tycker raggare är bra tramsiga. Och blir närmast upprörd över deras vurmande för en odemokratisk, ojämställd förlegad amerikansk 50-tals kultur samt ruskiga idealisering av sydstatsflaggan. Hårresande.
    Kan inte ens tycka 50-tals amerikanska bilar är fina. Miljöbovar och opraktiska.
    Fniss…….i min ungdom var det rallybilar som gällde då det gäller bilar. Inte heller så miljövänligt. Men med dom bilarna gick det att köra betydligt snabbare och säkrare. Vid halka var amerikanarna chanslösa.
    OBS jag menar absolut inte att kritisera att du tycker bilarna är fina.
    Kramis

    Gilla

    Svara

  2. paulamerio
    Jun 14, 2017 @ 20:59:54

    Jag begriper inte nånting av raggarkulturen, har inte haft några runt mig som vurmat för den någon gång i mitt liv. Men visst kan jag tycka att bilarna är häftiga med sin glänsande krom. Minns när jag var i USA 1981 och vi skulle hyra bil. Vi var livrädda för att få ett stort skepp som vi skulle försöka ratta, så vi begärde att få hyra en liten bil. Blicken vi fick var värd mycket, dom fattade inte vad vi pratade om. Och bilen vi fick hyra var…gigantisk. Kunde inte ens nå varandra i framsätet, det hade fått plats två personer till där…
    Kram

    Gilla

    Svara

Kommentera

Bloggstatistik

  • 21,601 besökare
