Lite nya tag…

Nytt år och Jesus vad all media skriver om livstidsförändringar,har med ett visst intresse följt en del,ibland bara ruskar jag på huvudet,ett exempel sångerskan Marie Bergman vet allt om den magiska vagusnerven och ger en massa råd.

Nej det måste vara väl prövade vetenskapliga långtidsstudier,betänk att det dagligen kommer 1000 vetenskapliga studier! Så det gäller nog att ha ett kritiskt tänkande.

Tror dom var 4 experter inom olika områden som tillsammans har skrivit en bok som jag inte läst,bara tittat på en intervju Hälsosegrar. Dom presenterade den mentala tallriksmodellen,i och för sig inga revolutionerande nyheter ,men då det finns vetenskaplig evidens får man väl ändå ta till sig en del.

” Chilltid” då gör man något man tycker är roligt eller trivs med,rita,läsa,sticka,ja helt enkelt nåt som ger välbefinnande.

Hjärnvila,vila,promenera,bara glo rakt ut luften,åka tåg eller buss och låta landskapet underhålla tycker jag är avkopplande,är ganska ensam om det,nästan alla stirrar i sina telefoner,en del passar ju på att ta sig en lur.

Relationer, Att umgås med människor som ger energi och inte tar, ni vet dom där som när man berättar något positivt säger” ja det tror jag när jag ser det” eller om man säger något mindre bra ” va vad det jag sa”.

Sömn, en nyckel till att stärka immunförsvaret,finns ju en hel radda med positiva saker som händer då man sover gott. Har ju haft sömnproblem halva livet och envis som en åsna vägrar jag att ta sömnmedel.

Fokustid, att verkligen fokusera på en sak,jag är nog ganska dålig på den punkten, läser jag har jag musik på, ser jag på tv,scrollar jag samtidigt på sociala medier eller spelar quiz planet med kompisar, är jag ute och promenerar lyssnar jag ofta på en ljudbok.Så här finns förbättringspotential.

Aktivitet/motion här ska vi göra något som gör oss glada.Hm, svårt att hitta motion som gör mig glad faktiskt.

Mat, är ju ett kapitel för sig ett otal av olika dieter kommer och går, men vissa råd består,varierad kost,frukt och grönsaker och inte så mycket rött kött,att fanatiskt undvika socker är inte att rekommendera,måttlighet på alla områden.

För en stund sen va en annan forskare i rutan han hade en lista på 5 punkter som jag gärna tar till mig.

10 000 steg har ju länge varit ett mått på hur mycket man behöver röra sig dagligen och det är riktigt jobbigt att få till det måste jag säga.Men nu säger man att 4000 räcker,va skönt ,efter 7000 steg får man ingen som helst effekt.

Att dricka 3-4 koppar kaffe ger skydd mot kärl och hjärtsjukdomar.Det ska va rent svart bryggkaffe. Har länge druckit bara morgonkaffe en stor mugg men ska återinföra eftermiddagskaffe för 1-2 koppar är för lite.

1-2 glas vin i veckan men max10 i veckan,då får du viktiga antioxidanter. Men man ska va medelålders 50 år varför framkom inte.

Sköt om din munhälsa,blödande tandkött kan på sikt ge hjärt sjukdomar.

Bli optimistisk,inte alltid så lätt…

Ja det gäller ju att välja mellan riskfaktorer och friskfaktorer,vissa val är ganska lätta att göra eller hur?

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

Bloggstatistik

  • 31 830 besökare
%d bloggare gillar detta: